Res com un bon llibre

Art i fotografia en Walter Benjamin

Art i fotografia en Walter Benjamin
5.2.2018
de 18:30h a 20:30h
La Central del Raval

Art i fotografia en Walter Benjamin

Walter Benjamin va publicar Pequeña Historia de la Fotografía el 1931, un article en el qual per primera vegada es reivindicava la importància de la fotografia com a objecte filosòfic. El text va aparèixer en un moment en el qual la literatura teòrica i l'avantguarda artística se sentien especialment atrets per la fotografia i els seus orígens. 
Quasi nou dècades després, després del triomf de la digitalització de la imatge i la proliferació de discursos que han decretat la mort de la fotografia, el text de Benjamin no només no ha envellit, sinó que manté intacta la seva dimensió crítica. A què es deu la seva vigència?
En el nostre curs, farem una lectura en detall de Pequeña historia de la fotografía, per tal d'esclarir en què consisteix la seva potència crítica. I d'aquesta manera comprovarem que, a més de rescatar una dimensió essencial del pensament de Walter Benjamin, el text formula interrogants que segueixen interpel·lant-nos directament: En què consisteix la natura singular de la fotografia? Quin és el veritable significat de la seva aparició històrica? Quins efectes va portar en la nostra  manera de relacionar-nos amb la realitat? I, sobretot, en quina mesura la fotografia és radicalment incompatible amb l'art?
 


Programa:
1. La nova galàxia Gutenberg
2. L'inconscient òptic: el descobrimient de Karl Blossfeldt
3. La desavinença històrica entre art i fotografia: de les pescadores de New Haven a l'ensorrament de l'aura a Atget i Sander
4. El shock o l'experiència de la imatge com a lletra
5. La qüestió de l'autoria: el vell debat entre Wiertz i Baudelaire
6. Reproductibilitat tècnica i liquidació de l'obra d'art
7. Epíleg. Qui tem la Brillo Box de Andy Warhol?
 

Lectures:
Walter Benjamin, Obras libro II/vol. 2, Madrid, Abada Editores, 2009.
Susan Buck-Morss, Walter Benjamin: escritor revolucionarioInterzona, Buenos Aires, 2005.
Susan Buck-Morss, Dialéctica de la mirada: Walter Benjamin y el proyecto de los PasajesVisor, Madrid, 1995.
Sigfried Giedion, La mecanización toma el mando, Gustavo Gili, Barcelona, 1978.
Oliver Lugon, El estilo documental: de August Sander a Walker EvansUniversidad de Salamanca, 1976.
Christopher Phillips, Photography in the modern era: European documents and critical writings. Metropolitan Museum of Art, 1989.
Aaron Scharf, Arte y fotografía, Madrid, Alianza Forma, 1994.
 

Nemrod Carrasco és professor associat en el Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona. Imparteix les assignatures de Problemes Filosòficos i Història de les Idees Estètiques. Autor de nombrosos articles en revistes especialitzades, és el responsable de l'assessorament filosòfic de la sèrie de TV3 Merlí
Ha publicat recentment el seu primer llibre Apories de la vida quotidiana a Angle Editorial



Calendari: Els dilluns, del 5 de febrer al 19 de març, de 18:30h a 20:30h.
Preu: 140 euros
Informació i reserves: [email protected] / 93 550 46 01


Imagen: August Sander, Young Farmers (1914).
 
Les cookies són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació, ens ajuden a protegir la teva privadesa i permeten realitzar les peticions que ens sol·licitis a través de la web. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per analitzar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències en base a un perfil elaborat amb els teus hàbits de navegació (per exemple pàgines visitades). Si consentiu la vostra instal·lació prem "Acceptar cookies", o també pots configurar les teves preferències aquí. Més informació a la nostra Política de cookies